torsdag 26 maj 2011

Eidsvollrittet NorgesCup



I helgen som var körde jag Eidsvollrittet som ingår i Norgescupen. På start stod det 200 cyklister, eftersom taket var just på 200. Förra året var vi 235 st och de tyckte arrangören var lite för mycket så dom satte ett tak iår. Sådan är cyklingen i Norge! De är många :)
Lördagen bjöd på 17mil långt lopp med en ganska kuperad bana. I en av dom lite längre backarna gick de iväg en stor grupp på 20 man på andrar varvet av 6. I denna gruppen satt jag och allt kändes bra ända tills nästa gång som vi skulle in i backen, då gick de sjukt fort och när vi kom upp på toppen av backen i kantvinden, så släppte en kille rullen framför mig och de klarade jag inte av att teppa till, sjukt segt men men. Kom in i en mellan grupp som fort blev inkörd av huvudklungan och i samma ögonplick gick det en eker i mitt bakhjul. Efter lite peca så satt jag i huvudfältet resten av loppet och laddad inför morgon dagen.
Dag 2 var upplagt för hårdkörning. Idag skulle vi över Minåsen en backe som man bla ska köra över under TOUR OF NORWAY 2 gånger.
Ganska tidigt efter de att loppet startade så gick det ivägen en stor grupp på cirka 20 man. Jag kände mig kall och satt därför bara i huvudfältet och inväntade Minåsen där jag visste att de skulle bli hårt. Jag fick ett perfekt uppdrag av min lag kompis Morten Jahr och kom in i backen som nummer 5. Jag låg fint på hjulet till Gabriel Rasch(Garmin-Cervelo), men med enbit kvar till toppen så fick jag släppa första gruppen som bestod av cirka 10 man, kom lite i dödmans land med en annan liten grupp, men när vi senare kom in på de avgörande små rundorna så kom vi ikapp endel av utbrytarna och jag kunde spurta in på en godkänd 16 plats.
Efter helgen känns kroppen helt okej och nu framöver väntar endel träning eftersom jag inte har något lag att köra Tour of Norway med. Men de e bara att bita ihop och ge järnet!

Inga kommentarer: