tisdag 3 maj 2011

De går bra!



Jag just nu är ju säsongen igång och efter allt slit och jobbande under vintern så känns de sjukt gött att kunna fara runt på cykeltävlingar och känna att man kan vara med och tävla på allvar.


Första tävlingen för min del var Östgötaloppet som ingår i Sverige Cupen. Det kändes väldigt bra denna dag men efter en crash på ett av småvarven på slutet så var dagens resultat inte så märkvärdiga. Rullade in med klungan på runt 40 plats.


Andra tävlingen var Örestadstempot och här kände jag att jag verkligen har ett helt annat tryck i benen en det jag har haft förut. Jag körde mig in på en 9 plats, tempo har alltid varit min dåligaste gren men jag hoppas kunna bli bättre på det och jag är på god väg att bli.


Efter tempot var de dags för 2 tävlingar i Åstorp. Det var ett GP och ett Linje som ingår i Sverige Cupen. I GP loppet kände jag mig pigg så prövade några attacker men utan större framgång. Låg ganska bra inför spurten och körde in på 9 plats.


Linjet dagen efter som ingick i Sverige Cupen var 19 mil långt och kördes på en ganska kuperad bana, med backar som "Lotta på åsen" 3 gånger. Jag satt med fint upp varje gång i backarna och kände att jag hade kontroll. Inför dom avgörande smårundorna i Åstorp så kände jag mig fortfarande pigg och glad så de var bara att hänga på när Edvin Wilson och dom andra började stöta. Jag kom i ett litet ingemansland med 1 Boråsare, 1 Vallentuna och en CykelCity åkare, alla dom hade folk framför så dom var ju inte så enormt sugna på att köra extremt fort. Men de rullade på bra och jag kom in på en 16 plats, vilket jag var väldigt nöjd. Skulle vara kul om man hade några flera runt sig, man e ju lite ensam i sin Master Tröja:) Men jag var nöjd med att vara näst bästa åkare som inte har ett lag att köra med.


Nu i helgen har jag varit i Stavanger och kört för min norska klubb Eidsvoll SK. Jag valde att köra Norges Cupen istället för Hammarö. Här var de upplagt för hårdkörning med lag som Joker MERIDA, Sparbanken Vest Ridley, PLUSSBANK Cervelo och Ringeriks-kraft mm på plats. På Lördagen var de Rankingritt och jag kände mig pigg i benen och satt med fint under hela loppet. Innan spurten så kom en Sparbanken cyklist iväg från klungan och kunde köra solo de sista km. Jag låg fint in i spurten och blev Nr 14 av 180 startande.


På Söndagen var de dags för Norges Cup och direkt efter start så gick de iväg en stor grupp på cirka 10 man med blandanat proffset Kristoff (BMC-RACING TEAM)och den Svenska mästaren Mikael Stevensson. Jag tänkte ganska kallt när dom gick iväg och körde mig inte upp till gruppen. För de första hade jag bra ben och för de andra så såg jag att Ringeriks-kraft inte hade med någon i gruppen och de vissade sig vara rätt för inte långt efter det satte dom upp hela laget och jagade i mil efter mil. Efter några rundor så var dom ikapp och attackerna började ingen. Jag var med på de mesta och kände mig väldigt pigg. Jag kom iväg med lite små grupper hela tiden men allt blev kört in. En 2 mana grupp kom iväg med 2 varv kvar. Då gick plussbank upp och körde och de så länge ut som att dom skulle köra in utbrytningen, men de höll precis undan till mål. Jag hade bra ben inför spurten trots allt attackerande och hade en fin rull runt topp 5, men 500 meter innan mål stod det en bil som blockerade vägen. Jag lyckades precis slänga mig ut till vänster och hoppa över en trottoar, men att dra igång efter de var inte så lätt, så en fin topp 10 placering blev en 23 plats istället. Men de kommer ju flera race och räkna med mig!


Nu till helgen är de Ringerike GP som körs som en 1dagars tävling med blandanat Mikael Rasmussen på plats med sitt team! De kommer göra ont i benen men de e gött!


Ciao

Inga kommentarer: